German made easy? A study of the use of transparent words in a Norwegian beginners’ textbook for German as a foreign language

Im vorliegenden Beitrag wird anhand eines Lehrbuches für norwegische DaF-Anfänger untersucht, ob der Einsatz von deutsch-norwegischen Kognaten, d. h. Wörter gleicher Herkunft, zu „reduzierten Lernanstrengungen“ (Hufeisen / Marx 2014) beim Einstieg in die verwandte Fremdsprache Deutsch beitragen (können).

Schlüsselwörter: Wortschatzerwerb; Lehrwerkanalyse; nahverwandte Sprachen; Kognaten

German and Norwegian are closely related languages. Taking a Norwegian beginners’ book for German as a Foreign Language as a starting point, this article asks if the use of German-Norwegian cognates contributes (or can contribute) to reduced learning efforts (Hufeisen / Marx 2014) for beginner learners of German.

Keywords: vocabulary learning; textbook analysis; closely related languages; cognates

DOI: https://doi.org/10.37307/j.2198-2430.2021.01.04
Ausgabe / Jahr: 1 / 2021
Veröffentlicht: 2021-03-17