Deutsch leicht gemacht? Eine Untersuchung zum Einsatz von transparenten Wörtern in einem norwegischen Lehrbuch für DaF-Anfänger
German made easy? A study of the use of transparent words in a Norwegian beginners’ textbook for German as a foreign language
Im vorliegenden Beitrag wird anhand eines Lehrbuches für norwegische DaF-Anfänger untersucht, ob der Einsatz von deutsch-norwegischen Kognaten, d. h. Wörter gleicher Herkunft, zu „reduzierten Lernanstrengungen“ (Hufeisen / Marx 2014) beim Einstieg in die verwandte Fremdsprache Deutsch beitragen (können).
Schlüsselwörter: Wortschatzerwerb; Lehrwerkanalyse; nahverwandte Sprachen; Kognaten
German and Norwegian are closely related languages. Taking a Norwegian beginners’ book for German as a Foreign Language as a starting point, this article asks if the use of German-Norwegian cognates contributes (or can contribute) to reduced learning efforts (Hufeisen / Marx 2014) for beginner learners of German.
Keywords: vocabulary learning; textbook analysis; closely related languages; cognates
DOI: | https://doi.org/10.37307/j.2198-2430.2021.01.04 |
Lizenz: | ESV-Lizenz |
ISSN: | 2198-2430 |
Ausgabe / Jahr: | 1 / 2021 |
Veröffentlicht: | 2021-03-17 |