• Schreiben Sie uns!
  • Seite empfehlen
  • Druckansicht

The Novel Before Cervantes: Spanish Fiction and «Historical Truth» from Montalvo (1508) to Alemán (1599)

This article presents diachronically the theories of fiction posited by Spanish writers before Cervantes’s Don Quixote (1605). Focusing on the concept of verisimilitude in relation to Cervantes’s term historical truth, and with reference to Aristotelian realism and to Ian Watt’s formal realism, we will firstly appraise the recent scholarship on the genre of Don Quixote. Thereupon, we will explicate the main Spanish metafictional discussions of verisimilitude and realism postulated in the preliminaries to some central literary works published before Don Quixote; namely Garci Rodríguez de Montalvo’s Amadís de Gaula (1508), Bartolomé de Torres Naharro’s Propalladia (1517), Francisco Delicado’s Retrato de la Lozana andaluza (1528), and Mateo Alemán’s Guzmán de Alfarache (Part I, 1599). By means of this analysis, we will provide new evidence to lay out the verisimilar / realist nature of Cervantes’s Don Quixote fundamentally as the result of more than one hundred years of conscientious theorisation and experimentation in Spanish literature. Moreover, we shall suggest that, alongside the rich Spanish romance tradition of the sixteenth century, the line of verisimilar fiction (including Lozana andaluza, Lazarillo de Tormes and Guzmán de Alfarache) stemmed essentially from aesthetical innovations originated in theatre, not solely from Celestina (1499) but also from Torres Naharro’s innovative definition of realism.

Dieser Artikel stellt Theorien zu Fiktion, die von spanischen Schriftstellern vor Cervantes’ Don Quijote (1605) postuliert wurden, diachronisch dar. Mit Verweis auf das Konzept der Wahrscheinlichkeit in Verbindung zu Cervantes’ Begriff der historischen Wahrheit und mit Bezug auf den Aristotelischen Realismus wie auch Ian Watts formalen Realismus wird in einem ersten Schritt die jüngste Forschung zum Genre Don Quijotes beleuchtet. Daraufhin werden in den einleitenden Überlegungen die wichtigsten spanischen metafiktionalen Diskurse zur Wahrscheinlichkeit und zum Realismus in Werken vor Don Quijote erläutert, und zwar Garci Rodríguez de Montalvos Amadís de Gaula (1508), Bartolomé de Torres Naharros Propalladia (1517), Francisco Delicados Retrato de la Lozana andaluza (1528), und Mateo Alemáns Guzmán de Alfarache (Teil I, 1599). Anhand dieser Analyse werden neue Belege zum wahrscheinlichen / realistischen Wesen von Cervantes’ Don Quijote geliefert, die im Grunde als das Ergebnis von mehr als hundert Jahren der gewissenhaften Theoretisierung und des Experimentierens in der spanischen Literatur verstanden werden. Darüber hinaus legt dieser Aufsatz nahe, dass neben der reichen Romantradition des sechzehnten Jahrhunderts die Ausrichtung der wahrscheinlichen Fiktion, unter die Lozana andaluza, Lazarillo de Tormes und Guzmán de Alfarache fallen, von ästhetischen Innovationen aus dem Theater der Zeit stammt – nicht nur aus Celestina (1499), sondern auch aus Torres Naharros neuartiger Definition des Realismus.

DOI: https://doi.org/10.37307/j.1866-5381.2022.01.06
Lizenz: ESV-Lizenz
ISSN: 1866-5381
Ausgabe / Jahr: 1 / 2022
Veröffentlicht: 2022-05-24
Dokument The Novel Before Cervantes: Spanish Fiction and «Historical Truth» from Montalvo (1508) to Alemán (1599)