Explorations in virtual space. An explorative study on the use of a 360° tour in GFL / GSL lessons

360°-Medien als räumliche Darstellungsform werden im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache erst in den letzten Jahren thematisiert. Die vorliegende explorative Studie, die im Rahmen einer Masterarbeit entstanden ist, untersucht Deutungsprozesse bei Lernenden, die eine virtuelle 360°-Tour im Unterricht erkunden. In Partnerarbeit überbrücken die Lernenden ein Informationsungleichgewicht, das entsteht, wenn nur ein/-e Partner/-in mit einer VR-Brille in die virtuelle Umgebung eintaucht, während sich beide über die räumliche Struktur der virtuellen Tour verständigen. Die dabei beobachteten Interaktionen werden im Hinblick auf didaktische und forschungspraktische Aspekte diskutiert.

Schlüsselwörter: 360°-Medien; virtuelle Tour; sprachliche Mittel der räumlichen Verortung

360° media as a form of spatial representation have been addressed only within the last few years in the field of German as a Foreign and Second Language. This explorative study, which was conducted as part of a master’s thesis project, investigates interpretive processes among learners as they explore a 360° virtual tour in class. Working in partnership, learners bridge an information imbalance which occurs when only one partner is immersed in the virtual environment with VR goggles by communicating about the spatial structure of the virtual tour. In this article, we discuss these interactions with regard to the usefulness of 360° media for foreign language learning and teaching as well as some practical aspects of research.

Keywords: 360° media; virtual tour; linguistic means of localization

DOI: https://doi.org/10.37307/j.2198-2430.2023.03.03
Ausgabe / Jahr: 3 / 2023
Veröffentlicht: 2023-09-21